Saturday, November 19, 2005

Namesti peti sil

[den 73, pondeli 7.listopadu 2005]

Jeste si dovolim jednu poznamku k vikendovemu putovani Helsinkami. Na Senate Square (u katedraly) jsme narazili na Fina s dvema malymi detmi. Evidentne v nas rozpoznal turisty a zacal nam sdelovat, co a jak. Dost veci o namesti a prilehlostech jsem uz vedel, ale netusil jsem, ze se mu rika namesti 5 sil. A vskutku: je tam katedrala, je tam budova vlady, dale hlavni budova helsinske univerzity a taky rezidence starosty (na jeho CV si vsimnete, ze ma MBA z INSEAD, coz je jedna z nejlepsich evropskych skol v oboru). Do petky zbyva jeste budova banky Nordea, coz je jedna z nejvetsich skandinavskych financnich skupin, ne-li vubec nejvetsi. Budova banky byla postavena nekdy ve tricatych letech, takze se od neoklasicistnich budov zbytku namesti dosti lisi. A to pry byl duvod, aspon dle naseho samozvaneho a mileho pruvodce, proc namesti nebylo zarazeno na seznam UNESCO. Budu se muset poptat, jak to presne bylo, i kdyz to zni docela logicky.
Odpoledne fuze a akvizice, opet krajne smysluplna a obohacujici hodina. Myslim, ze tusim, v cem tenhle dojem tkvi: tenhle chlapik totiz rika, jak to skutecne vypada, ne jak se to pise v te ci one ucebnici. Cimz ovsem nepopira ucebnice, protoze takove ocenovaci modely jsou proste dane. V tom je asi dost rozdil oproti vetsine vyucujicich na VSE (i kdyz si myslim, ze je to asi obecne problem vetsiny ceskych univerzit), kteri vymysleji teorie na zaklade jinych teorii bez zahrnuti vlastnich praktickych zkusenosti (protoze treba ani zadne nemaji). A kdyz si vzpomenu na vsechny skutecne kvalitni vyucujici, tak drtiva vetsina z nich bud byla primo z praxe, nebo se ji aspon nebala. Myslim, ze kdyz nekdo vyklada teorie, ktere nemaji zaklad v nicem jinem nez v teorii, tak se to da urcitym vnitrnim smyslem rozpoznat, jakkoli to ten vyucujici zkousi vice ci mene umne zakryt.

> SUMMA SUMMARUM < Rikam si, jestli v te petici budov je nejaka symbolika. U nas jsou ty budovy taky docela blizko, i kdyz Karolinum je trosku dale...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home