Thursday, December 15, 2005

Vikend v Talinu

[dny 91 - 93, patek 24. - nedele 27.listopadu 2005]

Opet spojene dny, respektive prispevky. Vyrazil jsem o vikendu do Talinu, vyuzit Maina pohostinstvi a pouceneho pruvodcovstvi a jeste nasat atmosferu toho krasneho mesta. Jak si jiste vsimate, fotil jsem dost, navic si dovolim tvrdit, ze i docela dobre (ano, Jani, neco pro Tebe :-)). Takze "reportaz"bude vice obrazova nez textova.

Fantazie / Phantastic

Tahle fotka je z patecniho vecera, vlastne pulnoci. Trajekt v sobotu rano byl uz vyprodan, takze jsem trapil Maiu svym znacne pozdnim prijezdem. Pri ceste lodi se mi podarilo urvat mista na normalnich sedadlech (na celou lod jich je asi tak 50, proste aby se lidi nevaleli a utraceli v barech,kavarnach a na diskotekach), kde jsem se venoval vzdelavani. Ostatne nic noveho, pred odjezdem jsem toho mel fakt hodne, odeslat vsechny mozne tymove prace, abych na to vse mohl v Talinu zapomenout. Takze jsem sedel na sedadle a ani nelezl na palubu a neobdivoval ten uzasny stroj. Ale vystup mi to zcela nahradil, videt nekolik lodi takhle zaparkovanych vedle sebe, to je proste krasa.

Paldiski

Dalsi fotografie pochazeji ze sobotniho vyletu do Paldiski - mesto asi 70 km zapadne od Talinu, byvala vojenska zakladna, udajne tam byla skola pro ponorkare. A zrejme i ponorky same, ale tim si Maia jista nebyla. Pokud jste nekdo byl v Milovicich, tak vam dojde, jak to tam asi vypada. Samozrejme zivot se tam uz vraci, ale stejne... Do mesta jsme jeli vlakem (sirokorozchodnym), pak jsme sli nekolik kilaku az na konec sveta, na utes s majakem. Zima velika, ale kraceli jsme svizne, takze pokud zrovna nefucel sileny vitr (vetrne elektrarny tam nemeli nadarmo), tak to slo. Mimochodem v tamejsim supermaketu (vyspa civilizace) jsme sehnali susene jahody. Zajimave, ale nic moc zvlastniho.

Krasny majak, tohle je jedna z veci, ktera mi bude v Cechach dost chybet. Holt se asi budu muset preorientovat na rozhledny.










Majak / A Lighthouse


Divka / A Girl

Maia cele nase pocinani pojimala dobre, je to duse dobrodruzna. Ostatne kdyz jsme onehda courali Helsinkama za trvaleho mrholeni a zimy, tak coby ne. Jen si tak rikam, kam to tady hledi, ta cesta de facto koncila...na utesu.


Utes na konci cesty / Cliffs at the end of the road




Tahle fotka je jen takovym dokreslenim vseho. V nedeli jsme jeste courali Talinem a je videt, ze velkeho bratra hostili skutecne dlouho. Nektere ty stavby a jejich dezolatnost jsou skutecnym mementem. Ale vedle toho se uz stavi moderni budovy, v centru Talinu je nekolik mrakodrapu (no, ne vsechny jsou uplne nejpovedenejsi...).

No comment


Tohle jsou uz fotky z muzea namornictvi. Skoda, ze vetsina popisku byla v estonstine, pripadne rustine (ano, dalsi jazyk k nauceni). Muzeum je v jedne ze starych vezi opevneni a je zarizeno skutecne vytecne, spousta modelu, fotek, lidskych osudu. Jejich obchodni lodstvo, lodstvo valecne, boje s Rusama...







Namorni muzeum / Maritime museum


Vyhled z veze Namorniho muzea / View from the tower of the Maritime museum

Jak jsem naznacoval, muzeum je umisteno v opevneni. Na strechu se da vylezt po schudcich (no, pri jejich zasnezenosti jsem se necitil uplne nejlepe) a obdivovat tu krasu vsude kolem. Stare veze a mrakodrap v pozadi.
V muzeu jsem zahled i obrazek potapejici se Estonie, byla to samozrejme malirova fantazie, nicmene ta tma, zelena voda, naklanejici se obri lod a od ni odplouvajicich jen par zachrannych clunu...nebyl to moc mily pocit. Po navratu do Helsinek jsem nelenil a zacal se trosku strachat v Internetu a hledat o te veci vice. Estonia se potopila 28.9. 1994 mezi prvni a druhou hodinou ranni, zachranilo se 137 pasazeru, 852 se utopilo. Narazil jsem i na par konspiracnich stranek. Rekneme, ze prichazeji s mene obvyklymi vysvetlenimi toho, co se stalo. Ve zkratce receno: Estonii potopili Rusove, protoze na ni svedske tajne sluzby prevazely nejake veci souvisejici s ruskym jadernym vyzkumem. Coz je mj. duvod, proc se objevily navrhy, aby byl vrak zakryt betonovym sarkofagem (a la Cenobyl). No, at tak ci onak, spatecni cesta trajektem do Helsinek byla docela zajimava. A kdyz jsem pak uz doma videl, jak se postupne zaplavovaly jednotlive paluby....

Prvni, nikoli osme pivo, jak by se snad mohlo zdat / First not eighth glass of beer as it might seem

Jak pisu, skutecne prvni (a predposledni) pivko, ktere jsem si dal v klubu ci hospode Hell Hunt, kteryzto je inzerovan jako prvni hospoda v Talinu. At tak ci onak, zajimave tam vari (houbova polevky se zlatym cepcem - primo na hrnku bylo jakoby napeceno jakesi pecivo, cosi na zpusob crossaintu; kureci kridylka). V tehle hospode jsem byl vice jak pred rokem pri setkani narodnich zastupcu ESN. Vzpominky...

Raia & Maia

A tady jsou strasliva dvojcata, Maia sedici, Raia stojici. S Raiou jsem se setkal jako s prvni, provadela me tenkrat jeste s Kristel (norska NRka) po Talinu, loni v zari. Pak jsem se sesel s Maiou v Gdansku, kdyz ona se stala estonskou NRkou. To jen abyste byli v obraze, kdo co jak.



V nedeli jsme vyrazili na obhlidku Talinu, spise po tech mene obvyklych cestach, centra jsem uz videl dost. Prvni dve fotky jsou z velkeho arealu, kde se (asi) jednou za 4 roky konaji velka pevecke klani. Je to vlastne velky amfiteatr, v jehoz hledisti sedi i ten, u nehoz jsem se schoval, na jmeno si nevzpomenu, kazdopadne to byl estonsky skladatel.


Pocasi co do oblacnosti pralo, s teplem uz to tak zhave nebylo, ale nesmime se moc rozmazlovat :-).





Pamatnik obetem valky / Memorial of the war victims

Tenhle pamatnik je uzasne monumentalni. Pohrichu ponekud oprsely, asi se v tom zraci urcita nejasnost v tom, komu je presne urcen. Protoze puvodne to samozrejme bylo urceno obetem nemecke okupace. Jenze pote, co Rusove odtahli, tak se to (dle Maii) stalo i pomnikem obeti okupace ruske. Ostatne si vzpominam, doufam, ze spravne, ze prave Estonci meli nejvetsi pocet vyznamenanych Rytirskym krizem z cizincu bojujicich ve zbranich SS. Souvislosti volne, ale poucne.

Pamatnik obetem valky / Memorial of the war victims

Impression

Ten predchozi obrazek nic neznamena, jen jsem si dal k poslednimu jidlu v estonsku (pelmene) trochu tamejsiho pivka. Mel jsem jen jedno, ale ten dojem, ze je to foceno rukou znavenou a okem otupelym, ten z toho primo cisi.





Tohle je uz z nastupu na lod. Zkuste ten obrazek trosku rozsifrovat, je takovy...surrealisticky :-)






Pri nastupu na lod / Boarding the ferry



A ted uz skoro koncime, protoze tohle je fotka pri vystupu z trajektu. Ano, cestovani trajektem je nekdy skutecne vycerpavajici :-).

Vycerpan cestou / Exhausted by the journey


> SUMMA SUMMARUM < Narocny, ale krasny vikend, plny zazitku. Co vice rici?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home